Bang! Kostková hra – Nemrtví nebo živí?

Druhé rozšíření pro kostkový Bang!

Bang! Kostková hra je opravdu povedeným fillerem, což jste se mohli dočíst v prvním článku nebo druhém článku naší kostko-bangové! minisérie. Nyní, ve třetím dílu se podíváme na jedno z rozšíření, které nese název Nemrtví nebo živí. Opět za ním stojí designérské duo Michael Palm a Lukas Zach. Ilustrátor se nám také nezměnil a grafickou podobu hře propůjčil Riccardo Pieruccini. U karetního Bangu! jsem bral většinu rozšíření jako přítěž pro plynulou a zábavnou hru. Bavilo mě vlastně asi jen Dodge City, které do hry přineslo mechanismus zelených karet. Tak nějak nenabourával původní rychlou hratelnost a zelené karty ulevily ruce. Jak to bude s rozšířením Nemrtví nebo živí? Vylepší hru, nebo ji udělá nudnou, složitou a zdlouhavou? Tomu se budu snažit přijít na kloub v následujících řádcích.

Co je v tom hrobu?

Rozšíření Nemrtví nebo živí je dodáváno v o něco menší krabičce než základní hra. Krabičky jsou stejně vysoké a tlusté, ale ta od rozšíření je trochu užší – má rozměry 190x90x31. Uvnitř najdeme plastový insert černé barvy, který v sobě nese několik karet, dvě nové kostky a pár žetonů. Nové kostky mají opět hranu o délce 18 milimetrů a jsou černé barvy. Nesou název soubojové kostky a přináší dva nové symboly. Jeden rozpoutá duel mezi hráči a ten druhý léčí životy ve formě drinku whisky. Hned vedle kostek leží šestnáct karet o rozměrech 63,5×88. Představují nové postavy, lamakarty pro zombie a běžné lamakarty. Tentokrát najdeme v rozšíření i menší karty. Konkrétně jde o osmnáct karet zuřivosti a jedenáct karet krchova, které mají rozměry 45×68 milimetrů. No a na vrchu krabičky je patnáct nových žetonů, které konečně mají svou vlastní přihrádku. Žetony použijete během soubojů a představují postih pro poraženého. Veškerý herní materiál je výborné kvality, stejně jako komponenty základní hry. V produkci hry tedy chyby nevidím.

Pravidla jsou velikosti takové užší A4. Jsou popsána na kvalitním voskovaném papíru a to z obou stran. Kromě vysvětlení jednotlivých modulů zde najdeme i zákonitosti nových postav. Pravidla jsou sepsána věcně, stručně a přehledně. Nemám s nimi jediný problém.

Moduly

Rozšíření přináší do hry pět nových modulů. Lze hrát všechny moduly dohromady nebo jednotlivě. My se teď podíváme na každý z nich trochu podrobněji.

  1. Dívej se mi do očí – tento modul přidává do hry dvě nové kostky v černé barvě. Jmenují se soubojové kostky a to nejspíš díky tomu, že pokud na nich padnou zkřížené colty, může si hráč vybrat někoho s kým půjde do duelu. Tomu předá jednu z těchto kostek a hází se. První, komu nepadnou colty, prohrává souboj a jako trest si ubere život a vezme si žeton soubojového zranění. Tento žeton si hráč ponechá před sebou a v jeho tahu žeton vyruší některý z hozených symbolů na kostkách. Nové kostky nesou i symbol whisky. Tou si hráč vyléčí život a může odhodit jeden soubojový žeton. Pokud soubojový žeton nemá, může si namísto toho dobrat kartu zuřivosti. No a co dělají karty zuřivosti? To se dozvíte v popisu druhého modulu.
  2. Dvě kulky stačí – na konci tahu, ve kterém hráč přišel alespoň o dva životy, si dobere jednu z karet zuřivosti. Tu si položí před sebe lícem dolů a otočí ji jakmile bude na tahu. Otočené symboly se počítají k těm hozeným na kostkách. Karty nesou pozitivní i negativní symboly.
  3. Noví ozbrojenci ve městě – možná vás to překvapí, ale tento modul přináší do hry nové postavy. Celkem jich je osm.
  4. Nemrtvý nebo živý – tento modul se zaměřuje na eliminované hráče. Pokud je hráč vyřazen ze hry, otočí jednu z karet krchova. Na té může být jedna ruka, dvě anebo bude karta bez efektu. Jakmile je takto odhaleno více zombie paží, než je ve hře hráčů, vypukne vzkříšení zombií. Všichni mrtví hráči se stávají zombíky a živý odpadlík se stává jejich velitelem. Pokud by už byl odpadlík mrtvý, stane se běžnou zombií. Taková zombie hází jen třemi kostkami, nesmí si přidávat životy a ani nepoužívá soubojové žetony či karty zuřivosti. Na vzkříšení zombií je také zábavné to, že se mění cíle jednotlivých hráčů. Od té chvíle je to zkrátka živí proti nemrtvým.
  5. Divoký zápas legacy – jedná se o lehkou úpravu pravidel pro delší herní sezení. Například pokud šerif hru přežije, může jím být i v další hře, nebo může vybrat někoho jiného.

Vliv na základní hru

Jak jsem již psal výše, jsem k rozšiřování Bangu! trochu skeptický. Ne vždy má rozšíření na základní hru pozitivní vliv. S tímto rozšířením je to tak napůl. Expanze Nemrtví nebo živí přinesla věci dobré, ale i věci zbytečně složité. Nové kostky nepřinesly v podstatě nic nového. Souboj je akorát jiná forma zásahu. V karetce dával duel smysl, protože šlo použít bang pouze jednou, a duel tak mohl udělit další zranění. Tady už to s libovolným množstvím použitých bangů nefunguje. Zůstává tak tedy pouze výhoda zásahu mimo dostřel. Která je ale vyvážena rizikem vlastní újmy a složitosti v podobě žetonů soubojových zranění. Symbol whisky přidá život podobně jako pivo a navíc můžete odhodit žeton soubojového zranění, a pokud žádný nemáte, můžete si dobrat kartu zuřivosti. Cítíte, jak je složité už jen popsat ten mechanismus? Pak je třeba si uvědomit, že to musíte všechno provést a na nic nezapomenout. Otočit kartu zuřivosti, přičíst symbol, odečíst symbol, hodil jsem dva dynamity – není náhodou i na kartě či žetonu, … Kostkový Bang! si tak krásně plynul a teď je akorát třeba přemýšlet jestli jsem na něco nezapomněl. Nové postavy jsou super a zapadnou. Hodně mě baví Belle Star, která může po každém svém hodu změnit jeden dynamit na kulomet. Fakt hodně silná schopnost. Málokdy to hráči bouchne a ještě může použít kulomet a jeho výhody. Super mi přijdou i zombíci. Je to fajn řešení problému s eliminací hráčů. Tu už v předešlém rozšíření řešil duch, ale zombíci zapojí úplně všechny a navíc se strhne boj živých proti nemrtvým. To mi přijde jako fajn a tak trochu ztřeštěný nápad. No a poslední modul je tam podle mě jen proto, aby druhé rozšíření přineslo pět modulů, stejně jako to první. Což kvituji, ale pouze stran estetické symetričnosti, protože jinak je tento modul zbytečný.

Obaly

Pro obalení jsem chtěl použít co nejmenší obaly, aby se mi karty vešly do insertu, který s obaly nepočítá. No a povedlo se. Použil jsem obaly Ultimate Guard 64×89, které se používají na dvojité obalování. Konkrétně se jedná o obal, který se nasazuje přímo na kartu a následně je obalen běžným obalem. Proto je opatřen lepítkem a obal se tak dá zcela uzavřít. Karty jsou v obalech opravdu na těsno a nikde nic nepřečnívá. Díky tomu se do insertu vejdou, i když na výšku balíčku je to jen tak tak. Občas se také karty sekají o lepítka jiných karet, ale není to nic hrozného. Pokud chcete karty z tohoto rozšíření obalit, určitě je mohu jen doporučit. Pokud chcete použít jiné obaly, můžete zvolit jakékoliv zelené standardy, kterých je na trhu kopice.

Menší karty jsem nakonec neobaloval. Jednak se s nimi tolik nehraje a jednak by se zkrátka nevešly do toho nemožného insertu. Zkusil jsem jim ale tyto obaly a vešly se. Nutno podotknout, že jim jsou tyto obaly celkem volné, ale dá se to.

Živí a (Ne)mrtví

Velice kvituji přidání modulu zombií. V Bangu! jde skutečně o originální krok a zapojení mrtvých hráčů zpět do hry je super. Zombie přináší trochu, řekněme setupových, pravidel a ta mohou být těžká na zapamatování. Došlo to i designérům, protože do krabičky přidali krásné lamakarty pro oživlé mrtvoly. Moc hezký detail, který skvěle eliminuje problém s věcmi k zapamatování. Nová várka postav jistě také potěší. Jedná se o originální schopnosti, které budou hráči moc rádi prozkoumávat a vymýšlet s nimi nové taktiky.

Zbylé tři moduly se tak úplně nepovedly. Hru dělají delší a složitější. Hráč pořád musí přemýšlet nad tím, jestli nezapomněl vyřešit nějaký efekt. Navíc musejí obsluhovat talon karet a žetonů, což opět vše prodlužuje. Nové kostky, žetony soubojových zranění a karty zuřivosti na mě prostě nezabraly. K výtkám přidávám opět insert. Už se ani nebudu rozčilovat. Prostě je zase udělaný tak, že se do něj nevejdou obalené karty. Obalil jsem tedy alespoň ty velké. Malé karty, které mě stejně nebaví, jsem protentokrát neobaloval. První rozšíření bylo „must-have“, ale tohle bych klidně oželil. V rozšíření Nemrtví nebo živí stojí za řeč pouze nové postavy a zombie. Pořídil bych si ho ale tak jako tak – kvůli kompletaci sbírky.

Hodnocení

Expanze pro kostkový Bang! s názvem Nemrtví nebo živí ve mě evokuje pocit, že někdo chtěl vydělat nebo vydat všechny své nápady. První rozšíření bylo plné skvělých modulů a zajímavých mechanismů. Navíc vše krásně pasovalo. V tomto rozšíření mám pocit, že se seškrábly zbytky ze stolu a zabalily do líbivé krabice se zvučným jménem. Což krásně podtrhuje pátý modul, který v podstatě nepřidává nová pravidla ani komponenty, jen vám poradí jak hrát více her po sobě. Hodně povedeným shledávám zombie modul, díky kterému se mnohdy strhne opravdová bitva. Díky tomu uděluji rozšíření Nemrtví nebo živí ocenění Říše her Rubačka.

Bang! Kostková hra – Nemrtví nebo živí získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: