Arkham Horror 3. edice

Po delší době tu máme konečně další krabičku, kterou pro vás (nutno přiznat, že i pro nás) rozbalíme a představíme vám její obsah. A o jakouže se jedná tentokrát? O nic menšího než o Arkham Horror 3. edice. Tedy atmosférickou, kooperativní záležitost inspirovanou tvorbou amerického spisovatele Howarda Pillipse Lovecrafta, v níž nás čeká řada vyšetřování, abychom zabránili Prastarým v průniku do nebohého městečka Arkham v roce 1926, ale o tom více v naší recenzi, na níž se můžete těšit v nadcházejících dnech.

Možná, použité slůvko v úvodu článku „krabička“ není úplně na místě, protože v rukou dřímám parádní krabici velikostně podobná třeba Panství hrůzy nebo Tainted Grail: Pád Avalonu – tedy, až na výšku, jenž je poloviční. Nicméně věřím, že se dá přenést úplně bez problémů na jakoukoliv deskoherní party nebo případně ke kamarádovi na zahrání jedné partie. Sice scénářů je v Arkham Horror 3. edice vícero, ale navzájem na sebe úplně nenavazují a lze je hrát samostatně.

Po letmém prohlédnutí obalu krabice se dozvíte, že v ní naleznete: 5 dílů mapy sousedství, 7 dílků ulic, 12 vyšetřovatelů, 4 scénáře, 469 karet, 265 žetonů, 6 kostek a jeden držák balíčků karet. Pojďme se na to podívat trošku zevrubněji – odstraňuji folii a pomalu nadzvedávám víko. A stejně, jako ve většině případů se mi nejdříve do rukou dostanou pravidla. Což v případě Arkham Horror 3. série je provedeno hned dvěma brožurkami: Průvodce hrou mající za cíl vám vysvětlit, jaké má hra fáze a jaké možnosti mají hráči ve svých akcích doprovázené ilustrativními obrázky. Zatímco: Přehled pravidel, je pouhý text vysvětlující „zákoutí“ veškerých herních mechanik do nejmenších detailů. Před první hrou si stačí pročíst Průvodce hrou a Přehled pravidel mějte po ruce při hraní, když narazíte na situace s níž potřebujete poradit. Když už budete u toho hraní, určitě vám vše zjednoduší lama karty, shrnující fáze a akce, tak jak jdou pěkně po sobě (v krabici jich je šest – pro každého hráče jedna). Musím pochválit společnost ADC Blackfire za velmi povedený překlad hry, což určitě potěší všechny neangličtináře.

S čím jsem však mírně rozladěn je insert. Tedy navržené rozložení krabice z hlediska uložení jednotlivých herních komponentů. Je to prostě typické rozložení pro Fantasy Flight Games. Tedy jeden velký úložný prostor a dejte si to tam, jak chcete sami. Pro tyto případy mám doma v zásobě spoustu rychlouzaviratelných sáčků, do nichž mohu pohodlně roztřídit žetony apod. Pochopitelně na trhu existuje i nějaký dřevěný insert, který však dosahuje finančně polovičky ceny samotné hry, ale zas na druhou stranu máte vše pohodlně uložené. Už se v tom nebudu nadále „rýpat“, ale vzhledem k poměrně dlouhé přípravě hry, by ulehčení pomohlo.

V Arkham Horror 3. edice se můžete pustit do jednoho ze čtyř příběhů v souboji s Prastarými. Tyto scénáře si vybíráte z oboustranných tabulek scénářů (mimochodem, jsou moc hezky ilustrované) obsahující řadu informací: od toho, jak mají vypadat městské části Arkhamu, přes umístění nestvůr, žetonů zkázy do zvolených oblastí, a pochopitelně základní informační nástin backgroundu celého příběhu, a jaké karty archivu (v balení je jich 40) se mají přidat do takzvaného kodexu. Ten postupně utváří hlavní příběh, ale především vám říká, co se stane, když nastane to, či ono. Kupříkladu, v případě, že se v Krámku s kuriozitami objeví tří a více žetonů zkázy, vytvoří se v celém sousedství anomálie, což vám může způsobit rozhodně nepříjemnosti.

Jak jsem zmiňoval, tabulka scénáře vám přesně ukáže, jak se má připravit město Arkham (herní plán) z dílků sousedství a ulic město, v němž budete vyšetřovat. Z kartonových destiček budete moci vyloupnout celkem 12 těchto mapových dílků. Konkrétně pět oboustranných sousedství rozdělených povětšinou do tří různých městských částí nebo specializovaných budov – Arkhamský blázinec, policie, nádraží atd. Tyto jednotlivá sousedství jsou propojeny některým ze sedmi dílku ulic (ne vždy se jedná o ulici, ale může jít třeba o most).

Život Arkhamu vdechnou karty střetnutí (72 karet) a událostí (96 karet). Oba typy karet mají stejné vyobrazení rubové strany. Po otočení lícem vzhůru, vám napoví symbol lupy v horním levém rohu naznačující, že se jedná o karty událostí, které vyberete pouze pro daný scénář a vložíte do držáku na karty. Jejich použitím objevíte v Arkhamu nějakou tu stopu důkazu anebo zjistíte novou zkázu. Karty střetnutí náleží ke každému sousedství nebo ulici (ty jenž, daný scénář nepoužívá, můžete uložit do krabice). Jejich použití zabezpečuje jedna z fází hry a popíše, co se aktuálně děje v dané městské části nebo budově, ve které se zrovna nacházíte a bude prověřovat vaše schopnosti.

Abyste to v Arkhamu neměli jednoduché, můžete narazit na spousty nepřátel v podobě zvířat, lidských vyznavačů apod. Tyto monstra jsou reprezentovány malými oboustrannými kartičkami nestvůr (pod víkem jich je 62). Nemohu se ubránit pocitu, že jejich vyobrazení působí neskutečně tajemně, možná až děsivě, což určitě dotváří atmosféru hry. Na jedné straně karty je uvedeno jméno monstra, o jaký typ nestvůry se jedná a jaké cíle sleduje. Druhá strana je věnována: počtu životů a jak ovlivňuje vaše schopnosti atd.

Krom těchto bytostí usilující o váš život nebo vaši příčetnost se budete snažit „likvidovat“ nastalé hrozby a získávat stopy důkazů. Na herním plánu jsou reprezentovány pomoci žetonů zkázy nebo stop (jsou oboustranné a je jich 48). Po úspěšném zabránění více hrozeb nebo likvidace monster, můžete obdržet žeton zbytků (přeci jen, po všem tom masakru občas zbude nějaké to chapadlo apod.), které slouží jako jeden z typů platidla. Pokud však na některém ze sousedství bude více hrozeb než nám kodex dovoluje, musíme umístit na sousedství žeton anomálie, kterých je v balení pět – tedy pro každé sousedství jedno.

Pochopitelně, když se ve hře objeví nějaká ta anomálie, je krom samotného žetonu doprovázena i kartami – konkrétně jich je 36. Každý scénář má svoji sadu 12 karet (jeden scénář vás bude trápit jinými pikantními způsoby), jež nás neustále budou prověřovat náročnými zkouškami, dokud nezvítězí Prastarý nebo se vám nepovede onu anomálii uzavřít.

Podobně, jako třeba u Panství hrůzy, i Arkham horror 3. edice obsahuje fáze mýtů. Tedy zapeklité události odehrávající se zatímco, vy jste vyčerpali své akce. Jsou reprezentovány osmnácti žetony mýtů. Jejich použití se děje náhodným losováním. Je škoda, že v balení nenalezneme jakýkoliv neprůhledný pytlík. Je to sice drobný detail a určitě najdete své řešení. Konec konců, stačí miska a zavřít oči při losování apod. Ale je to drobný detail, který by určitě potěšil.

Krom toho, že se může ve městě objevit nová stopa (to je jeden z pozitivních efektů), nová hrozba, spustit se určitá událost, nemusí taktéž nastat vůbec nic anebo některý z výtisků arkhamských novin přispěchá s aktuálním příspěvkem, co je nového ve městě. V praxi to znamená, že si líznete jednu z 32 karet titulků (při hraní jich používáte méně) a přidáte ji do kodexu, čímž ovlivňují zase o něco více příběh. Mnohdy vám nastalé události přitíží, ale líbí se mi, že díky tomu je hra pokaždé o něco jiná a díky tomu je znovuhratelnost, i stejného scénáře, pokaždé různorodá.

Povětšinou se při unboxingu, v první řadě věnují samotným hrdinům, tedy těm, které budeme reprezentovat a prožívat s nimi celý příběh. Arkham je natolik žijícím městem a blížící se zlo jednoho z Prastarých je natolik dobře ztvárněno, že jsem jej upřednostnil. Pojďme se ale podívat, kdo se nám dostane do rukou. Na výběr je některý z 12 chrabrých vyšetřovatelů – reprezentováno tabulkami vyšetřovatelů, kterou budete mít neustále před sebou, a pro účely “procházení se” po herním plánu dostanete standees kartonové figurky (v balení naleznete 6 plastových držáků). V krabici nalezneme 37 počátečních malých karet, dovolující si hráčům vybrat startovní vybavení. Nemůžete zvolit ze všech karet, ale každý hrdina má 3-4 své, z nichž si může vybrat dvě.

Krom tohoto počátečního vybavení, vám hra dovolí získat/koupit/najmout různé předměty, kouzla nebo spojence. U předmětů a kouzel je zapotřebí dávat pozor, kolik jich máte v ruce, protože některé vyžadují obě ruce volné, jinému předmětu k využití efektu stačí pouze jedna ruka. Spojenci zase umožňují absorbovat poškození nebo strach, místo vás, což se určitě hodí. Číselně vyjádřeno: 12 karet spojenců, 26 karet předmětů, 10 karet kouzel a 26 speciálních karet.

Abychom měli přehled o našem somatickém a psychickém zdraví, je k dispozici 42 žetonů zdraví a 42 žetonů strachu. Jak jsem zmiňoval, budete si moci koupit předměty anebo si zaplatit dodatečný pohyb.  K tomu slouží pochopitelně prachy, peníze, bankovky, … říkejme tomu, jak chcete, a v krabici najdete 31 žetonů jednodolarovek, a 9 žetonů pětidolarových bankovek (mít jich pár pohromadě, tak jste v dané době opravdu boháči). Posledním typem žetonů umísťovaný na tabulku vyšetřovatelů je 30 žetonů soustředění, díky nimž můžete mít o jednu, dvě… kostky více při podrobování různých zkoušek.

Při svém putování můžete být označení nějakým tím stavem, což je provedeno dvanácti malými kartami stavů. Můžete být třeba prokletí – to v praxi znamená, že pro úspěch je zapotřebí hodit pouze hodnotu 6 anebo váš stav bude označen jako Požehnání, díky čemuž kladný výsledek hodů kostkami označují hodnoty: 4, 5 nebo 6.

A co tu máme dál? Už opravdu jen málo věci. Především je to 6 šestihranných kostek, díky nimž se provádějí veškeré zkoušky. Když už jsem zmiňoval úspěchy při stavu prokletém nebo požehnání, zmíním, že za úspěšný výsledek hodu kostkou se považují hodnoty 5 nebo 6. Ostatní jsou bohužel nezdarem. Dále je zde 6 žetonů aktivace používané pro určení toho, který hráč odehrál již své tahy apod. No a poslední drobností je 10 žetonů značek.

Musíte přiznat, že krabice Arkham Horror 3. edice ja opravdu nabušená herním obsahem. O to víc mě mrzí, že nám autoři nepřipravili vhodný insert. Nicméně to je typicky problém her od Fantasy Flight Games. Osobně jsem si musel pořídit několik samouzavíracích sáčků, abych byl schopen hru připravit ke hraní v rozumném čase. Negativní drobnost v podobě chybějícího sáčku na žetony mýtů se dá oželet. Nerad bych tento unboxing však zakončil negativně, protože to by si určitě Arkham Horror 3. edice fakt nezasloužila. Veškeré komponenty jsou velmi kvalitní a jejich grafické ztvárnění je na vysoké úrovni a jestli máte rádi tajemné horory, bude se vám zaručeně líbit. V redakci už máme za sebou setkání s nejedním Prastarým a během příštího týdne se můžete těšit na naši zevrubnou recenzi.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.
Tags:

2 Replies to “Arkham Horror 3. edice”

  1. Ahoj a díky za recenzi. Co se týče insertu, řekl bych, že je to pochopitelné u krabice se hrou, ke které je jistě v plánu mnoho rozšíření. Jsem radši za prázdnou krabici, kterou si uzpůsobím dle sebe a svých rozšíření, než mít insert dělaný třeba jako u Nemesis. Mít hru s několika rozšířeními stále v jedné krabici mi tedy absenci insertu mění spíše ve výhodu. A teď jen doufat, že pro CZ verzi ta rozšíření budou!

    Pevné zdraví všem
    Pips

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: