Společné tvoření mřížky a obsazování bodovacích podmínek.

Nejstarší česká speciálka HRAS vydala na přelomu jara a léta dvě nové hry na přírodní motivy od švýcarského vydavatelství Helvetiq, s nímž má dlouhodobou spolupráci. Jednu o zvířatech a druhou o počasí. Obě s ilustracemi Crocotama a obě v českém a anglickém jazyce, byť karty jsou jazykově nezávislé. Jelikož mě bavily a rád bych je doporučil jako letní tip na dovolenou, tak se na ně pojďme společně podíváme.

Na vrcholky hor

Alpina hráče v rolích fotografů zavede na vrcholky švýcarských hor. Hráči zde potkají tři zvířata a tři terény. Jak jejich karetní variace zkombinují, aby získali právě oni nejvíce bodů?

Pod hrou je podepsán Luc Rémond, jemuž u nás vyšlo již několik her, ať se jedná o dětský závod Mrkve a zběsile, kooperativní dvojkovku Sky Team či abstraktní karetku Splito, kde hráč musí umět porazit v jednotlivých výzvách soupeře po své levici i po své pravici.

Za kamzíkem přes mokřady

Pod víkem se skrývá padesát šest karet, z nichž hráči tvoří společně mřížku 5×5. Každý z hráčů má podle počtu hráčů k dispozici čtyři, pět či až osm figurek svých turistů a žeton na počítání bodů, který zakouslý do krabice cestuje po jejím obvodu s bodovací stupnicí. 

Hráči mohou potkat ořešníka kropenatého, kamzíka a skokana hnědého. Ořešník získává body na základě umístění ostatních karet se zvířaty, kamzík na základě umístění figurek turistů a skokan hnědý na základě umístění karet krajiny, kterou mohou být hory, jezera a lesy.

Ve svém tahu hráč z ruky vybere jednu ze šesti karet a tu vyloží. Platí pravidlo ortogonálního sousedění, tedy, že nově vykládaná karta se jednou ze svých stran musí dotýkat jiné již vyložené karty. Na právě vykládanou kartu či jakoukoliv s ní ortogonálně sousedící smí hráč postavit svého turistu. V závěru tahu si dobere šestou kartu.

Hra končí s umístěním dvacáté páté destičky do mřížky. Na konci partie je turisty obsazeno šedesát procent karet.

Jaký to byl výhled?

Alpina je skvělý puzzle, u kterého hráč neustále přemítá, zda si přivlastní bodovací podmínku karty obsazením turistou, či počká, až se mřížka rozroste a bude tak více zřejmé, jak se situace vyvine. Původně jsem čekal více zvířat a méně karet. Avšak hra to má přesně tak, jak je třeba, tedy obráceně. Jasně definované bodovací podmínky dané třemi zvířecími druhy v kombinaci s jedenácti efekty dává Alpině vysokou variabilitu poskládání karet do mřížky v roztodivných pořadích. S touto nevyzpytatelností se pojí též napětí a již zmíněné odhadování, kdy se vyplatí si turistu ještě šetřit, a kdy ho vyslat na vrcholky hor zmáčknout spoušť svého fotoaparátu.

Body lze získávat za kartičky krajin či zvířat ve stanoveném směru, různorodost krajiny či zvířat nebo za turisty na kartičkách konkrétního zástupce zvířecí říše či krajiny.

Společné skládání mřížky není nic originálního. Ovšem prokombinování terénů a zvířat v požadavku jejich sousedění zároveň s bodovacími vlastnostmi zvířecích druhů potrápí nejednoho zkušeného hráče. Hra je o přizpůsobování se rozvíjení mapy a o schopnosti správně vyhodnotit, zda svým turistou obsadím svou kartu, nebo ji nechám pro soupeře a naopak využiji kartu jím dříve vyloženou.

Pravidla jsou jasně napsaná, ikonografie srozumitelná. Jen ten čas se určitě protáhne a hlava zavaří. Tedy vše funguje.

Nebo je snad něco, co tu nefunguje?

Moc se mi líbil nápad s bodovacím žetonem cestujícím po obvodu krabice. Ovšem to má malý zádrhel – jakmile má více hráčů sdílet stejnou pozici, ukazatele skóre se prostorově nevměstnají. 

Vyjma tohoto nedopatření mohu Alpinu vřele doporučit zkušeným i začínajícím hráčům. Za čtyři stovky totiž dostanete funkční, skladnou a pěkně ilustrovanou hru, která vás zabaví na mnoho partií. Během první partie si osvojíte pravidla a pak již jen stačí objevovat nové efekty a jejich kombinace. 

S Alpinou to je je jako s výhledem na rozlehlá údolí z vrcholku hor. Je na dosah a stačí vysupět kopec. Ale vyškrábat se na ten správný kopec pro nejlepší výhled zabere nejen čas a námahu, ale vyzkouší i orientaci v prostoru. Zkrátka tah hráče je brnkačka, ale smysluplné plnění mřížky vám trochu zakouří z uší.

Alpina získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti HRAS.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: