Tetris do kufru a hurá na cesty!

Po stopách pana Fogga

Záznam v deníku z 29. prosince 1872: právě jsem se dozvěděl o té bláznivé sázce pana Philease Fogga. Tato vzrušující zpráva se šíří po celém Londýně. Reformní klub, Společnost Robina Hooda, všichni o tom mluví… Za pouhých 80 dní chce tento záhadný pan Fogg objet celou zeměkouli.

Jaký šílený nápad, jaká skvělá výzva! Tato událost mě inspirovala, zachvátila mě touha po dobrodružství, moje ambice se rozhořely. Já to zvládnu! Tohoto cíle dosáhnu ještě rychleji, ještě odvážněji a ještě velkolepěji! Rychle si sbalím do kufru několik kousků oblečení. Revolver neuškodí, také pár mincí, tady je klobouk… ale… kde mám deštník? … Alberte!!“

Vídeňský Piatnik nás zve společně s italským designérem Emanuelem Briano a německým ilustrátorem Felixem Wermkem na cestu kolem světa. Stačí popadnout svůj kufr, pár peněz do začátku, prohlédnout si mapu a vyrazit. 80 Days volají malé dobrodružné povahy k závodu kol Zeměkoule skrze butiky a bazary. Vydáte se lodí, vlakem či horkovzdušným balónem? Kolik dobrodružství prožijete? A dostanete se zpět do Londýna jako první?

Připravená hra pro dva hráče s pevnými mincemi na lokacích. První příchozí musí zaplatit již dvě mince.
Kufr žlutého hráče.

Propriety potřebné k cestování

V krabici společně s oboustranným herním plánem dlí dvě kartonová plata s žetony cestovních předmětů a destičkami hráčů, dřevěné žetony mincí tří barev, čtyři figurky cestovatelů, žeton začínajícího hráče v podobě obláčku a velká házecí kostka černého trhu. Dále pak balíček karet dobrodružství (jeden v češtině a slovenštině, druhý v polštině a maďarštině), balíček londýnských dobrodružství, karty asistentů s unikátními schopnostmi, karty událostí na předních stránkách novin, a tři karty včasného příjezdu s bonusovými body.

Nutno dodat, že hra je jazykově nezávislá a všechny efekty jsou na komponentech popsány ikonografií. Drobné texty na nich jsou jen doprovodného charakteru. V pravidlech pak je rejstřík všech karet, efektů a ikon.

Karty světových dobrodružství.
Karty londýnských dobrodružství.

Výprava volá

Hra se odehrává na pět kol, přičemž na začátku každého z nich je odhalena karta novin přinášející hráčům mince a nějaký efekt ovlivňující právě započaté kolo. Hráči by měli dorazit zpět do Londýna a ještě předtím absolvovat alespoň čtyři dobrodružství. Prožívání dobrodružství je ve své mechanické podstatě plnění kontraktů. Hráči musí vlastnit požadované předměty či mince a ve městě určitého typu je odevzdat. Za to si dobrodružství odškrtnou a dají do svého imaginárního deníku. Každý takový zápis pak hráči na konci hry přinese určitý počet bodů, který je hráči po celou dobu vlastnění karty znám.

Ve svém tahu se hráč rozhoduje mezi čtyřmi akcemi, které může doprovodit doplňkovou akcí. Buď cestuje, tedy zaplatí náklady a přesune figurka z města do města, nebo nakupuje v odpovídajícím místě – butiku, bazaru či na černém trhu. Města jsou tří typů a označeny modrými trojúhelníky, červenými čtverci, či půlenými koly. Ve městě s modrým trojúhelníkem se nachází butik, kde pořídíte boty, plášť či cylindr, ve městě označeném červeným čtvercem pak bazar, jež nabízí k pořízení boty, pistoli či deštník. Hráči mohou jít též na černý trh, kde hází kostkou a získají předmět dle toho, co na ní padne. Jednou z možností je i výběr dle své vůle.

Některé z karet asistentů.

Třetí akcí je zvolení žonglování, tedy dobrání jedné či dvou mincí, což může hráči poskytnout cenné zdroje, ovšem za cenu zdržení se, což mu nakupování i cestování obvykle prodraží. Čtvrtou akcí je odpočinek, tedy pasování. Kdo pasuje jako první, získá žeton začínajícího hráče a v pokročilé variantě destičku s postupovým bonusem.

Jak se nakupuje a cestuje? Hráči na daném dopravním prostředku či typu obchodu položí sloupeček mincí, který je vždy o jedna vyšší než hromádky předchozí. První hráč tedy jednu minci, druhý dvě, třetí tři atd. Vše se tak rychle zdražuje a hráči musí pečlivě plánovat, co kdy zvládnou, neboť dobře naplánovaný tah bez započítání akcí soupeřů či rychlé přizpůsobení se, povede akorát k nezdaru a mrzení.

Některé z karet novinových událostí.
Kufr modré hráčky.

Nesmíme však zapomenout na kufr! Nakoupené předměty hráči musí naskladnit do svého kufru. Tedy tetrisové dílky vměstnat na omezenou plochu. Jeho obsah mohou kdykoliv přeuspořádat či se ho dokonce i zbavit. Přesto i zde se vyplatí plánování.

Jakmile hráč splní dobrodružství, potáhne si dvě karty s dalšími, jednu si dle výběru ponechá, druhou vrátí dospod dobíracího balíčku. Za poplatek dvě mince se lze takto zbavit i nedokončeného dobrodružství a zkusit štěstí s nějakým novým.

Kdo dorazí do Londýna, vezme si bonusovou kartu s body navíc a může nadále plnit místní dobrodružství, byť ta mají hodnotu dva až čtyři body, zatímco ta světová jsou ohodnocena lépe. Kdo naopak nedorazí vůbec, tak si za každou destinaci mezi svou polohou a Londýnem odečte pět bodů.

Volá tě cesta?

Chybí vám jednoduché dobrodružné hry? Hledáte něco k objevování, s tahem na branku, u čeho se i zamyslíte? Potom lze 80 Days jen doporučit. Zabaví i dospělého, a přestože jemu by mohla alespoň jedna vrstva chybět, třeba práce s vykonanými dobrodružstvími a jejich zapsáním do deníku skrze další mechaniku, pro děti to je vše akorát. Jednoduché rozhodování mezi akcí pohybu či nákupu, malý tetrisový hlavolam v podobě kufru, příležitost, jak se naučit věci plánovat a řešit v podobě nákupu předmětů a plnění dobrodružství v odpovídajících destinacích.

Hru lze zpestřit dalšími postupovými žetony pro stranu B herního plánu, přidáním asistentů s unikátní schopností či alternováním cen jednotlivých tras. Přesto vše zůstává jednoduché a nepostrádající napětí kdo z koho. Hráčům pomůže, budou-li sledovat akce ostatních nejen kvůli pohybu cen zboží a dopravy, ale i odhadování jejich dalších kroků. Vše odehrajete rychle, počítal bych tak dvacet minut na dospělého hráče.

Tomu napomáhají i skvěle sepsaná, krátká a úderná pravidla doplněna o rejstřík všeho, co ve hře můžete potkat. Hra navíc dobře funguje v jakémkoliv počtu hráčů a samozřejmě usledovat plány vícero hráčů je obtížnější!

Pokud s hrami teprve začínáte, chcete-li své dítě uvést do nenáročné hry, která již neskýtá jen náhodu, ale i rozhodování, či tíhnete-li k zavzpomínání si na dětské vyhlídky dobrodružné povahy, vydejte se s Piatnikem kolem světa. O napětí i úsměvy nebývá nouze.

80 Days získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Piatnik.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: